Factcheck: ‘Nergens zitten zoveel jeansbedrijven per vierkante kilometer als in Amsterdam’
Milaan en Parijs zijn echte modesteden. Voor veel kleding is dat ook zo, maar voor spijkerbroeken niet. Nederlander loopt voorop op het gebied van jeans vergeleken met andere landen. Josien Feenstra, informatiespecialist van brancheorganisatie Modint, beweert in de Volkskrant dat Amsterdam de meeste jeansbedrijven per vierkante kilometer telt. Is dat waar?
Door: Jamie van Velzen
De spijkerbroek is een ontzettend gemakkelijk kledingstuk. Je kan het gerust vier of vijf keer per week aantrekken, zonder dat het er armoedig uitziet. Iedere Nederlander heeft gemiddeld 5,4 spijkerbroeken in zijn kast liggen, meldt de Volkskrant. Grote internationale merken als G-Star, Denham, Kings, Indigo en Kuyichi zijn dan ook allemaal van eigen bodem. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK blijkt dat de gemiddelde Nederlander 178 euro per jaar uitgeeft aan jeans.
Nederland spijkerbroekenland
De geschiedenis van de spijkerbroek is begonnen in de VS. Daar vroegen de Duitse immigrant Levi Strauss en zijn Letse collega Jacob Davis in 1873 patent aan op de spijkerbroek. Daarna hebben de Japanners het naar een ander niveau gebracht. Het blijft voor veel mensen dan ook een raadsel waarom deze broek het zo goed in Nederland, dat kleine kikkerlandje.
Toch valt ons land op. Nergens in de wereld is een er tweedaags festival voor de spijkerbroek (Blueprint Festival) en een mbo-opleiding tot ‘denim developer’ (sinds 2012, onderdeel van ROC Amsterdam). De Jean School leert zijn studenten alles over denim – van het ontwerp tot de verkoop – waardoor zij later overal in de branche werkzaam kunnen zijn. Amsterdam was ook de eerste stad met een internationale denimvakbeurs. Nederland is volgens Volkskrant Magazine het belangrijkste jeansland ter wereld, met Amsterdam als ‘denimhoofdstad’.
Casual
Denim is een ander woord voor spijkerstof. De zelfverklaarde ‘Godfather of Denim’, Adriano Goldschmied, zegt dat wij jeans in ons bloed hebben zitten en dat het bij onze manier van denken past. Het is namelijk een vrij simpel en casual kledingstuk.
Ondernemersgeest
Het hoofd van het merk Denham Jeans, Jason Denham, vindt het gunstig dat wij een kleinere markt hebben. ‘Het stimuleert de ondernemersgeest’, zegt hij tegen Volkskrant Magazine. Doordat veel grote Nederlandse jeansbedrijven internationaal succes hebben behaald, worden andere bedrijven daardoor naar ons land toegetrokken.
Zelfs de legendarische modeontwerper Yves Saint Laurent is enthousiast over de simpele broeken. De Volkskrant citeert de in 2008 overleden Fransman: ‘Ik zou willen dat ik de spijkerbroek had uitgevonden. Hij heeft de sexappeal, eenvoud, bescheidenheid en expressie die ik in al mijn ontwerpen zoek.’
Vergelijking met andere steden
India is een land waar veel kledingfabrieken zijn gevestigd. Hetzelfde geldt voor China en Bangladesh, waar zelfs helemaal geen hoofdkantoren zitten. Frankrijk is meer een land van de duurdere mode, net zoals Milaan. Milaan heeft nul hoofdkantoren van jeansbedrijven.
Conclusie
Op de kaartjes van Google Maps is te zien dat de Nederlandse hoofdstad vergeleken met wereldsteden als New York, Parijs, Delhi, Berlijn, München en Milaan veel meer jeansbedrijven bij elkaar heeft zitten. De claim dat er nergens in de wereld zoveel jeansbedrijven per vierkante kilometer zitten als in Amsterdam is dus waar.