Studenten checken berichtgeving orkaan Dorian: de zwaarste ooit in de Bahama’s?
In de nasleep van grote gebeurtenissen stromen de online kanalen altijd vol met berichten. Juist op die momenten is het van groot belang dat die informatie ook klopt. Dit overzicht laat zien hoe studenten te werk zijn gegaan bij het verifiëren van berichten over orkaan Dorian. Is het inderdaad de zwaarste storm ooit in het gebied? En is het gedeelde beeldmateriaal van de verwoesting wel echt door de orkaan aangericht?
Was Dorian de zwaarste orkaan ooit in de Bahama’s?
Door: Nina Peeters, Lotte Zoet, Romee Hulspas, Tom Schuerman, Bart van Doorn, Veronique Tjokrotaroeno, Jente van Dieten, Boris de Leijer, Enzo Dejonghe en Claire Martens
USA Today claimt het volgende: “With sustained winds of 185 mph, Dorian was the strongest hurricane on record to strike the Bahamas since records began in 1851.”
De World Meterological Organization, de overkoepelende weerorganisatie van de VN, schrijft het volgende: “Orkaan Dorian, de sterkste orkaan ooit die de Bahama’s heeft bereikt, heeft tot enorme verwoesting en het verlies van levens geleidt. De storm ontwikkelde zich ontzettend snel tot de hoogste en meest levensbedreigende categorie die een orkaan kan hebben: categorie 5. Dit was op 1 september en de orkaan bleef qua kracht stabiel, terwijl het over de Caribische eilanden raasde met enorme windsnelheden, stormen en grote hoeveelheden regenval die het met zich meebracht.”
De WMO bevestigt hiermee de stelling dat orkaan Dorian de sterkste orkaan ooit was die de Bahama’s heeft bereikt.
Aanvulling redactie
De claim wordt verder bevestigd door data van de Amerikaanse KNMI, de National Oceanic and Atmospheric Administration. De NOAA publiceert data over alle orkanen. Als we kijken naar de Bahama’s en sorteren op intensiteit, staat Gordon bovenaan.
De grootste concurrent van Dorian in deze database is orkaan Matthew. Volgens de gegevens waren de windsnelheden van deze storm in het noordwesten van de Bahamas 115 kts (knopen), of 132 mph met een luchtdruk van 937 mb (millibar – lager is erger). Orkaan Dorian staat helaas nog niet in dit overzicht, dus zijn we afhankelijk van commerciële partijen zoals Weather Underground. Kijkend naar deze kaart van de New York Times zie je dat de storm tussen 1 september 20:00 en 2 september 14:00 over het noordwesten van de Bahamas trok. Volgens Weather Underground waren de windsnelheden tussen die tijdstippen maximaal 185 mph met een luchtdruk van 910 mb. Een stuk heviger dan Matthew dus, wat de claim verder ondersteunt.
Videobeelden uit de getroffen gebieden checken
Video 1
Door: Hanne Delbaere
Van het filmpje van Latrae Rahming heb ik een screenshot gemaakt van het beeld waarop de zilveren stationwagon met blauwe nummerplaat duidelijk zichtbaar is. Deze screenshot heb ik via reverse image search in zoekmachine Yandex geüpload. Vanuit daar kwam ik bij een tweet van Vernal Cooper uit, die foto’s plaatst en aangeeft dat The Weather Channel deze foto’s mag gebruiken.
Terugzoekend in de tweets van The Weather Channel vanaf 1 september (de foto van Vernal Cooper is op 1 september geplaatst) vind ik een tweet op 2 september die doorlinkt naar een nieuwsartikel van The Weather Channel. In dat nieuwsartikel is dezelfde foto van Vernal Cooper en dus ook de zilveren stationwagon op het filmpje van Latrae Rahming zichtbaar. Het bijschrift bij de foto luidt: ‘Damage is seen in Marsh Harbour, Bahamas, on Sunday, Sept. 1, 2019’. Verderop in het artikel komt ook het filmpje van Latrae Rahming naar voren. Qua locatiebepaling weten we nu dus dat het filmpje van Latrae Rahming in Marsh Harbour gemaakt moet zijn, de plaats waar Dorian voor het eerst aan land kwam.
Wie het filmpje heeft gemaakt is lastig te achterhalen. Latrae heeft geen credit-informatie geplaatst in zijn tweet. We horen een vrouw verslag doen van de ravage in haar straat. In andere filmpjes op de Twitter feed van Latrae zien en horen we hem zelf spreken. Hierdoor weet ik dat het filmpje met verslag van de ravage niet van de hand is van Latrae.
Als ik een kijkje neem op het Twitter account van Vernal Cooper, waar we eerder ook al de foto terugvonden, dan zie ik dat exact hetzelfde filmpje hier gedeeld wordt en dat Vernal hier de credits voor neemt. Gekeken naar de tijden waarop beide filmpjes zijn geüpload is echter te zien dat Vernal hem later heeft geplaatst dan Latrae. Twee scenario’s zijn denkbaar; ten eerste dat Vernal credit opneemt voor een filmpje dat niet van zijn hand is. Ten tweede dat Vernal het filmpje eerst met Latrae heeft gedeeld en daarna pas heeft geplaatst op zijn eigen medium. De foto van de stationwagon die eerder te zien was, is namelijk wel al eerder geplaatst op het Twitter account van Vernal dan op die van Latrae.
Via de reverse image search krijg ik van de zilveren stationwagon ook een foto van de voorkant te zien. Via de bijbehorende link kom ik uit bij een nieuwsartikel waarin verwezen wordt naar de wijk Spring City. Ook deze wijk valt onder Marsh Harbour.
Video 2
De andere groep heeft via sattelietbeelden de exacte locatie van video 1 en video 2 teruggevonden. Hoe deden ze dat?
De locatie van de eerste 2 video’s achterhalen was moeilijk, omdat er enkel een elektriciteitspaal met het nummer ‘109’ te achterhalen viel, evenals twee kentekenplaten van auto’s.
Omdat we dus vanaf de teksten die in de video’s 1 en 2 voortkwamen geen locatie konden afleiden, gingen we ons puur focussen op wat ons zou kunnen opvallen als we er van boven af op neer zouden kijken.
- De eenzame palmboom aan het einde van de straat.
- De smalle voorkant van een wit huisje helemaal aan de andere kant van de straat
- De opritten van de huizen
- Het witte dak van het rechthoekige huis
Na lang zoekwerk zijn wij op deze locatie gekomen in Abaco, wat dus al bewijst dat de eerste 2 filmpjes op Abaco zijn opgenomen na de orkaan Dorian.
Met de zoekmachine Yandex hebben wij gezocht op deze foto, gemaakt uit het filmpje zelf:
Toen kwamen we terecht bij een BBC-artikel. De BBC had bij het filmpje op hun pagina de naam van de maker van het filmpje erbij gezet: Raymond A. King, uit Marsh Harbor (Abaco). Hieruit blijkt dus dat Brian Jeniel het filmpje niet zelf gemaakt heeft, maar waarschijnlijk via Twitter verkregen heeft. Op de Facebookpagina van Raymond A. King stonden vergelijkbare filmpjes. Daar stond ook bij dat het genomen was bij Central Pines op Abaco. Naast dat dit filmpje een beter beeld gaf van de omgeving, leek het er ook op dat de filmpjes ook écht op Abaco gemaakt zijn, en niet ergens anders.
Met het nieuwe filmmateriaal zijn wij gaan kijken met Google Maps en Google Earth op iets wat ervan bovenaf op lijkt. Vooral na de ligging van de huizen gekeken en de bocht. Uiteindelijk zijn wij op deze locatie gekomen:
Naast het blauwe huisje kan je van bovenaf de contouren zien van het gele huisje ernaast. Op het filmpje kan je het muurtje dat het huis ommuurd goed zien. Van bovenaf is dat muurtje ook zichtbaar met de oprijlaan en het groene stukje gras ertussen. Na de bocht komt het rood/roze huisje uit het filmpje. Het is moeilijk te zien van bovenaf. Maar vergeleken met de locatie van de andere huizen, en de ligging van de bocht, kan je zien dat de ligging overeenkomt met het filmpje.
Aanvulling redactie
Aan de hand van de zichtbare nummerborden zou je in ieder geval al kunneb bevestigen op welke eiland het (waarschijnlijk) is opgenomen. Deze overheidswebsite van de Bahamas geeft aan welke letters bij welk eiland horen; AB voor Abaco en AD voor New Providence. Ook de kleurcombinatie is handig. Worldlicenseplates.com heeft een uitgebreid overzicht van nummerborden uit alle hoeken van de wereld, waaronder Abaco:
Binnenkort laten we zien hoe studenten de berichtgeving over de protesten in Hong Kong hebben gecheckt, inclusief een bewering die steeds opnieuw opduikt, maar waar weinig van lijkt te kloppen. Stay tuned!
headerfoto: NOAA, Wikimedia