‘Kinderen steeds vaker betrokken bij een verkeersongeluk’
Kinderen waren begin van 2017 vaker betrokken bij een verkeersongeluk in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Het gaat om een stijging van 18 procent. Dit meldden NU.nl en AD, maar klopt dit?
Wat Nu.nl concludeert uit het onderzoek dat is opgesteld op basis van politieregistraties, is juist. Ten opzichte van de periode januari tot en met juni 2014 heeft er inderdaad een stijging plaatsgevonden. In de afgelopen jaren is er echter niet altijd sprake geweest van een toename. In 2015 nam namelijk het aantal af van 2612 naar 2510. Sindsdien is er wel steeds sprake geweest van een toename van ongelukken waarbij kinderen van 4 tot en met 17 jaar bij betrokken zijn. Ten opzichte van vorig jaar vond er een stijging plaats van het aantal betrokken jongeren. Ter volledigheid vroegen we bij onderzoeksbureau Star de cijfers van elk tweede halfjaar, maar deze waren niet beschikbaar.
Kleine betrokkenheid
De betrokkenheid van jongeren bij ongelukken is in verhouding tot het aantal verkeersongevallen klein te noemen. In de geanalyseerde periodes was slechts in vijf procent een kind betrokken. Het artikel noemde ook dat het aantal jonge verkeersdoden ‘slechts’ één procent is van het aantal jeugdige slachtoffers. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn kinderen tot en met 14 jaar nog maar nauwelijks onder de verkeersdoden: in 2016 vielen in deze groep twaalf doden. Vroeger was deze groep groot, maar tegenwoordig zijn het juist steeds meer ouderen die in het verkeer overlijden.
Fiets
Wanneer we kijken naar de cijfers van 2015 naar het aantal ernstig gewonden, blijkt dat meer dan de helft van de ernstig gewonden onderweg was op de fiets. Verkeersdoden vallen volgens zowel cijfers van het CBS als van het SWOV vooral onder automobilisten, hierin springen vooral de jonge autorijders van tussen de 18 en 24 jaar eruit.
Veilig Verkeer
Veilig Verkeer Nederland geeft wel aan dat jongeren een kwetsbare groep zijn in het verkeer. “De betrokkenheid van jongeren bij ongevallen is vooral te wijten aan het ontbreken van ervaring. Jongeren kunnen het verkeer minder goed inschatten dan een ouder iemand met ervaring. Daarnaast zijn jongeren sneller afgeleid door bijvoorbeeld mobiele telefoons en willen ze nog weleens onverantwoord gedrag laten zien om indruk te maken”, verklaart woordvoerder Rik Oppedijk van Veilig Verkeer Nederland.
Hij kan de uitkomst in het gebruikte onderzoek dat jonge bromfietsers en scooterrijders vaak een ongeval veroorzaken, beamen met cijfers van de SWOV. Daaruit blijkt dat jaarlijks gemiddeld 47 brom- en snorfietsers overlijden en 2.500 met ernstige verwondingen in het ziekenhuis terechtkomen als gevolg van een verkeersongeval.
Conclusie
Het is dus een valide onderzoek dat gebruikt is voor het artikel en de cijfers die vermeld worden kloppen, maar het totaalplaatje ‘verkeersveiligheid’ mist waardoor het lijkt dat jongeren de enige groep brokkenpiloten zijn. Het onderzoek dat als (enige) bron bij het artikel van Nu.nl wordt gebruikt, is ervoor bedoeld om de verkeersveiligheid van jongeren in beeld te brengen en te verbeteren. De claim is dus gedeeltelijk waar.