‘Autosleutel tegen kin vergroot bereik’ – hoe check je ‘feitjes’ op social media?

‘Autosleutel tegen kin vergroot bereik’ – hoe check je ‘feitjes’ op social media?

10 juni 2019 1 Door Redactie

Door René Snippert

Sta je op een gigantische autoparkeerplaats en ben je vergeten waar je auto ook alweer staat? Zet dan je automatische autosleutel – als je die hebt natuurlijk – tegen je kin aan. Volgens Diply Facts vergroot dit het bereik van je autosleutelsignaal, waardoor je op verdere afstanden je auto kan openen. Factory laat zien hoe je uitzoekt of dit een feit of fabel is.

Bron: Diply Facts, Facebook

De naam ‘Diply Facts’ zegt precies waar het voor staat: het verspreiden van feiten. Althans, zoals zij beweren. Aan de hand van foto’s met een zwarte raster eromheen, tonen ze afbeeldingen met daaronder een witte tekst waarin het feitje vermeld staat.

Sleutels

Oké, begin het bij begin. Allereerst gaat het hier natuurlijk om autosleutels die op afstand een auto kunnen openen of op slot zetten. Het is af te raden om met een analoge sleutel tegen je kin aan op een parkeerplek te gaan staan – of je moet erg veel vrije tijd hebben. Elektronische sleutels dus. De chip in de autosleutel zendt een signaal (middels een radiogolf) uit naar de ontvanger bij bijvoorbeeld de deurontgrendeling van de auto, waardoor de deuren openen of sluiten. Deze elektronische sleutels zijn in de jaren zover ontwikkeld, dat bij sommige modern uitgeruste auto’s het in de zak hebben van de sleutel al voldoende is om de auto middels een startknop aan te zetten.

De bron

Om meer te weten te komen over de claim, zocht Factory eerst meer uit over degene die de claim maakt: Diply Facts. Op hun website prijkt de slogan ‘The Fun Facts Are Strange And True All At Once’. Het is een commerciële social media nieuwssite die online content verspreidt, waaronder allerlei soorten weetjes. Daarnaast staat er op de website een inleidende tekst die we als volgt kunnen samenvatten: “Het is soms lastig om te stellen of sommige feiten onwaar zijn of niet. We doen ons best om de neppe berichtgeving tegen te gaan”.

Het bedrijf is ontstaan in 2013 en heeft kantoren in London, New York en Toronto. Op de website valt te lezen dat Diply op social media bij elkaar 68 miljoen fans heeft, per maand een miljard Facebook-views telt en op plaats 85 staat van grootste websites in Amerika. Het is niet duidelijk wie er vallen onder de 68 miljoen fans. Wel vinden we op Facebook honderden (echte) accounts van werknemers van Diply. Daarvoor gebruikten we de openbare zoektools van IntelTechniques, maar helaas zijn die sinds kort niet meer beschikbaar.

Het bedrijf heeft meerdere Facebookaccounts: Diply, Diply Facts, Diply Humor en Diply Trending. Deze claim is afkomstig van Diply Facts.

Verspreiding

De post in kwestie telt, sinds het begin mei geplaatst is, intussen 1300 reacties en is 1800 keer gedeeld op Facebook. Opvallend is dat de meeste gebruikers berichten dat ze dit zelf hebben uitgeprobeerd en dat het trucje werkt. De foto die gebruikt wordt door Diply heeft een bronvermelding van GadgTecs. Niet alleen Diply, maar ook de website Beltzer-DiMura postte het bericht met dezelfde claim eronder. Factory gebruikte daarvoor RevEye, een browserextensie voor Chrome en Firefox waarmee je kunt zoeken op afbeelding (reverse image search) op verschillende platforms. De foto dook alleen op als content van Diply en Beltzer-DiMura.

Klopt het?

Maar werkt het ook? Nou verrassend genoeg: ja, het lijkt te werken. Daar moet bij genoemd worden dat het dan moet gaan om sleutels die gebruik maken van radiogolven (zoals eerder vermeld in dit artikel); bij sleutels die werken met een infraroodsysteem (elektromagnetische straling) werkt dit niet.

Het Nederlandse wetenschappelijke tv-programma Galileo testte het ook. In het onderstaande fragment is te zien hoe presentator Manuel Venderbos op een dusdanige afstand gaat staan dat de reguliere manier van openen niet meer werkt. Maar zodra hij de autosleutel tegen zijn hoofd zet, opent de auto wél.

En zo is eenzelfde test te zien bij de Vlaamse zender VTM, waarbij de presentatoren Mathias en Staf Coppens de claim als waarheid bestempelen. Ook het blad Autoweek heeft een korte test staan op Youtube, waarin de claim wordt bekrachtigd.

Dus hoewel het absurd klinkt – en er misschien nog absurder uitziet – werkt het trucje in de bovenstaande testen. Als we uitgaan van de bovenstaande bronnen is het hoogstwaarschijnlijk een feit.

Waarom werkt het?

Maar dan rest er nog het gedeelte: waarom werkt het? Roger Bowley, emeritus natuurkundeprofessor aan de Universiteit van Nottingham, geeft daar antwoord op in het onderstaande filmpje. Bowley legt uit dat, zoals de claim zelf ook onderschrijft, er water in je hoofd zit. Wanneer je de sleutel tegen je hoofd zet en drukt op openen, versterkt het water in je hoofd de radiogolven van de sleutel en wordt het bereik dus groter. Hij laat dat zien in een experiment, waarbij hij de sleutel tegen een jerrycan met water aanhoudt. De auto opent dan ook op een verre afstand. Je zorgt er als het ware voor dat je een sterker radiografisch signaal opwekt op een scheikundige manier.