Coming up: Beautyvloggers, wat is waar?
Gepureerde avocado op je gezicht smeren tegen jeugdpuistjes. Chocoladerepen naar binnen werken om je haar van meer glans te voorzien. Ken je dit soort beweringen maar al te goed? Dan is de kans groot dat je weleens naar beautyvlogs kijkt. Op dit moment zijn dat misschien wel de populairste video’s op YouTube: sommige beautyvloggers hebben honderdduizenden abonnees en tientallen miljoenen kijkers.
Met zo’n groot publiek hebben deze vloggers een enorme invloed op wat Nederlandse (voornamelijk) meisjes denken en doen op het gebied van lifestyle. Maar vaak weten de kijkers niet dat beautyvloggers financieel belang hebben bij het aanprijzen van een bepaald schoonheidsproduct. Of is een bewering over een nieuw soort make-up nergens op gebaseerd.
FHJ FACTory gaat op de avond van dinsdag 16 mei onderzoeken of Nederlandse beautyvloggers de waarheid spreken. We halen zo veel mogelijk uitspraken uit hun laatste video’s om die op juistheid te controleren met de hulp van experts en (wetenschappelijk onderbouwde) feiten. Niet omdat we beautyvloggers niet vertrouwen, maar omdat het ook in hun belang is dat wat zij zeggen, klopt.