FACTORY in Rome: wat factcheckers volgens Google moeten doen om meer lezers te trekken
Factchecken is in de afgelopen vijf jaar een steeds belangrijker onderdeel van de journalistiek geworden. Lezers bereiken blijft echter een opgave: initiatieven van de grond krijgen is moeilijk en lang niet iedere lezer gelooft de conclusies die factcheckers trekken. Danny Sullivan, SEO-expert (Search Engine Optimalization) van Google, gaf op de eerste dag van Global Fact 2018 vijf tips waarmee je meer potentiële lezers trekt én boeit.
Door Matthijs Keim
Hieronder lees je de vijf simpelste waar je direct mee aan de slag kunt.
-
Pas je taalgebruik aan aan de invalshoek van je lezer
Volgens Sullivan worden veel factchecks niet in het juiste taalgebruik geschreven. Het gevolg: bij een groot aantal potentiële lezers belanden factchecks niet hoog in de zoekresultaten, alleen maar omdat ze anders denken over het beschreven onderwerp dan de checker.
Dat kan je oplossen door inclusiever te schrijven. Verdiep je in het taalgebruik van de doelgroepen die je wil bereiken. Wil je checken of de Amerikaanse president Donald Trump gelijk heeft, als hij zegt dat de Democraten nieuwe immigratiewetgeving frustreren? Dan zal je waarschijnlijk ook Trump-fans willen bereiken die andere termen in de zoekbalk van Google intikken dan jij als auteur zelf. Pas je ook aan aan hun taalgebruik.
Gebruik bijvoorbeeld ‘Frustreren de Democraten nieuwe immigratiewetgeving?’ als headline. Je past je taalgebruik aan aan de invalshoek van lezers die Donald Trumps claim geloven, maar blijft tegelijkertijd onafhankelijk door van de titel een vraag te maken.
-
Gebruik tools om te zien wat er onder lezers leeft
Google zelf heeft een aantal tools ontwikkeld waarmee het makkelijker wordt om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Zo werd Google Search Console gelanceerd om apps en websites Google-vriendelijk te maken. De tool laat zien welke zoektermen je lezers gebruiken en toont ook overzichtelijk hoe vaak websites worden weergegeven in zoekopdrachten.
Google Trends kan ook uitkomst bieden. Op deze speciale pagina kan je research doen naar wat trending is op het internet. Waar houden mensen zich mee bezig in Amsterdam? Hoe vaak zoeken Brabanders op Google naar resultaten over het WK voetbal in Rusland? Door in de gaten te houden wat er leeft onder de doelgroep, kan je beter inspelen op hun interesses. Check bijvoorbeeld de berichtgeving over het wereldkampioenschap als lezers in de regio dat een interessant onderwerp vinden. Of gebruik een trending topic in je headline.
-
Maak je check zo zichtbaar mogelijk
Er zijn verschillende mogelijkheden om je factcheck zichtbaarder te maken voor de lezer. Zo kan je een snippet in je artikel plaatsen. Dit is een code die je artikel in de zoekresultaten uitlicht aan de lezer. Dit kan bijvoorbeeld een korte beschrijving zijn, een rating of een gepersonaliseerde boodschap. Op WordPress zijn verschillende plug-ins te vinden die je helpen bij het maken van een snippet.
Ook maakt Google het sinds vorig jaar voor factcheckorganisaties mogelijk om een speciale marker of tag aan je zoekresultaat toe te voegen, zodat iedere internetgebruiker duidelijk kan zien dat ze met een factcheck te maken hebben.
-
Update je content
Het komt regelmatig voor dat je als eerste een factcheck online zet, maar dat een grotere website met eenzelfde check uiteindelijk toch de meeste bezoekers trekt. Om dat te voorkomen kan je de content op je website vaker updaten door bijvoorbeeld een follow-up te schrijven van een oudere factcheck. Content wordt sneller aangeklikt als er meer over hetzelfde onderwerp wordt geschreven.
-
Vraag Twitteraars en bloggers je link te delen
Sociale media als Twitter en blogs zijn bij uitstek een platform waar journalistieke producties gedeeld worden en over verschillende onderwerpen wordt gediscussieerd. Wanneer een conclusie van één van jouw checks wordt benoemd, is het wel zo handig als daar meteen een linkje bij staat naar het originele artikel. Vraag Twitteraars die jouw content als bron gebruiken in een persoonlijk bericht of ze naar jouw check willen linken.
En wanneer je ergens een link tegenkomt naar een website die volgens jou niet aan de kwaliteitsstandaard voldoet, kan je ook aan de social mediagebruiker of webmaster vragen of ze jouw link willen gebruiken. Je kan ze ook vragen of ze de link willen aanvullen met de No Follow-code. Google volgt de link dan niet meer en dus verschijnt de check niet meer boven die van jou in de zoekresultaten.