Productie en verkoop Heineken mogelijk nog steeds actief in Rusland

Productie en verkoop Heineken mogelijk nog steeds actief in Rusland

20 maart 2022 0 Door Valerie Broen en Luca Berbers

Heineken heeft in een verklaring aangekondigd te stoppen met de productie en verkoop van bier in Rusland. Dit roept de vraag op of de lokale biermerken hier ook in meegenomen zijn.  

Dolf van den Brink, directeur van Heineken, kondigt in een verklaring op LinkedIn aan dat het bedrijf stopt met het produceren, adverteren en verkopen in Rusland. “Heineken accepteert geen netto financieel voordeel meer dat voortvloeit uit onze Russische activiteiten. We beoordelen de strategische opties voor de toekomst van onze Russische operaties”, aldus van den Brink. De bierbrouwer blijft echter vaag over wat het met zijn Russische activiteiten wil doen. Desgevraagd wilde Heineken hier verder niet op ingaan.

Dezelfde ochtend reageert oud-Rusland-correspondent Wendelmoet Boersema op dit nieuws tijdens een radio-uitzending op NPO Radio 1. Hierin oppert ze dat Russische biermerken van Heineken, onder meer Baltika, nog steeds actief zijn. Met 37% van de markt is Baltika de grootste speler in Rusland, terwijl het hoofdmerk ‘slechts’ 11% van de markt uitmaakt. Als Baltika inderdaad onder Heineken valt, is de verklaring van de bierbrouwer een grote façade.

Na research en contact met de correspondent werd al snel duidelijk dat dit niet helemaal correct is. Wendelmoet gaf aan dat Baltika toch niet onder Heineken valt zoals ze opperde tijdens de radio-uitzending. De Deense brouwerij Carlsberg is namelijk eigenaar van het populaire merk. Boersema benoemt de lokale merken Oxota en Zhigulevskoye die wel onder Heineken vallen en nog steeds geproduceerd en verkocht worden in Rusland. Ze haalde deze informatie uit een geschreven stuk van NU.nl.

Het biermerk Oxota is te herleiden naar Heineken St. Petersburg Brewery. Daarentegen behoort Zhigulevskoye tot Carlsberg. Volgens de website van Carlsberg Group zitten er twee vicepresidenten in de uitvoerende commissie die voor Heineken werken: Leo Evers en Joris Huijsman. Zo is te zien dat er een connectie is tussen de twee bedrijven. In welke mate Heineken een rol speelt bij de productie en verkoop van dit lokale merk blijft echter onduidelijk. Dat de bierbrouwer geen winst meer maakt met zijn hoofdmerk is dus zeker, maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf helemaal geen winst meer behaalt uit Rusland.


Lees hier al onze factchecks in de categorie ‘Geld’