Mart Hoogkamer kan (nog) niet zwemmen in Bacardi Lemon

Mart Hoogkamer kan (nog) niet zwemmen in Bacardi Lemon

28 september 2021 1 Door Nick Dierckx

Het was deze zomer onmogelijk om niet in aanraking te komen met de klanken van Mart Hoogkamer. In de kroeg, op het terras, op de camping en zelfs in het voetbalstadion, Marts ‘Ik Ga Zwemmen’ was overal te horen. Jong en oud zong luidkeels mee over het zwemmen in de alcoholische drank. Maar, kan Mart Hoogkamer van de opbrengsten van zijn hit zelf zwemmen in Bacardi Lemon?

Voor Mart Hoogkamer volstaat alleen een goed bad waarin hij ook daadwerkelijk baantjes kan trekken. Een opblaaszwembad zoals die in zijn clip is niet voldoende. Voor een degelijk zwembad van Intex betaalt Mart op Amazon €1.295,00. Dit zwembad is ruim zeven meter lang, meer dan een meter diep en heeft een inhoud van 30.550 liter.

De literprijs van Bacardi Limón ligt bij de Gall&Gall momenteel op €23,99. Om het gehele zwembad te vullen met Bacardi Limón heeft hij 30.550 flessen nodig. Een snelle berekening leert ons dat het Mart €732.894,50 kost om het bad tot aan de aanbevolen waterdiepte te vullen. Tel daar de aankoop van het zwembad bij en het kostenplaatje komt op €734.189,50.

Kosten zwembad

Opbrengsten

De opbrengsten van deze zomerhit zijn grofweg te verdelen in vier inkomstenbronnen: Spotify-streams, YouTube-clicks, airplay en optredens.

Spotify-stream

De track is op het moment van schrijven,13 september, 13.902.080 keer gestreamd op ’s werelds populairste muziekstreamservice. Spotify doet geheimzinnig als het gaat om wat één stream daadwerkelijk betaald. Toch kan er een redelijke inschatting gemaakt worden van wat zo’n stream waard is. SongKit distribueert al ruim zeven jaar muziek naar de dienst en heeft data van ruim zestig miljoen streams. Uit hun analyse blijkt dat een stream gemiddeld €0,003 tot €0,004 opbrengt. SongKit geeft daarnaast aan dat andere distributeurs en rechthebbenden dezelfde bedragen melden.

Het aantal streams tot en met 16 september. Bron: Spotify

iGroove is een soortgelijk bedrijf als SongKit, het bedrijf helpt artiesten met het op de kaart zetten van hun muziek. Zij geven aan dat de streamwaarde beïnvloedt wordt door verschillende factoren. Zo bepalen de abonnementskosten van het desbetreffende land, het maandelijks aantal streams van een artiest en de advertentiekosten mede de waarde van één stream. Voor één stream in Nederland telt iGroove een waarde van $0,003627001999. Omgerekend is dat €0,0031 per stream. Met de bijna veertien miljoen streams van het nummer op Spotify, komt de opbrengst uit op een totaalbedrag van €43.096,45.

YouTube-clicks

De videoclip van ‘Ik Ga Zwemmen’ is op YouTube tot 13 september 5.278.543 keer bekeken. YouTube betaalt niet per weergave of per klik op de video. De inkomsten van een YouTube-video zijn afhankelijk van AdSense, het advertentienetwerk van Google. De advertenties voorafgaand aan een video zorgen voor de inkomsten van de artiest.

Totaal aantal views op YouTube tot en met 16 september. Bron: YouTube / NRGY Music

Werner Geyser van InfluencerMarketingHub weet te melden dat adverteerders gemiddeld $0,18 betalen per volledig uitgekeken advertentie. Tegenwoordig kunnen de advertenties voorafgaand aan een video geskipt worden. Uit onderzoek van hetzelfde InfluencerMarketingHub blijkt dat slecht 15% van de mensen de advertentie volledig uitkijkt. Daarnaast houdt Google 32% van de advertentie-inkomsten zelf: de andere 68% gaan naar de kanaaleigenaar.

Een ingewikkelde constructie dus. Van de ruim vier miljoen keer dat de YouTube-video van ‘Ik Ga Zwemmen’ is bekeken, zou volgens het onderzoek slechts 15% de advertenties hebben bekeken. Dit komt neer op 791.781 advertenties. Hiervoor is gemiddeld $0,18 betaald, wat resulteert in een totaalbedrag van $142.520,58. Van dit bedrag houdt Google 32% voor zichzelf, de andere 68% gaat naar de kanaaleigenaar. In totaal houdt Mart dus $96.913,99 over aan de videoclip. Met de huidige wisselkoers komt dat neer op €82.438,43.

Airplay

Als een nummer op de radio wordt gedraaid, krijgen de rechthebbenden hiervoor een vergoeding. Buma/Stemra behartigt de belangen van muziekrechthebbenden en zorgt dat deze airplay-vergoeding wordt uitgekeerd. Wat er aan airplay wordt verdiend, hangt af van verschillende factoren, zo legt woordvoerder van Buma/Stemra Robbert Baruch uit aan EenVandaag: “Het hangt af van de inkomsten van het radiostation en hoeveel muziek er op de zender wordt gedraaid.”

Aan de hand van deze factoren wordt een secondewaarde berekend. De secondewaarde van Radio 1 en Radio 2 ligt op 0,054. “Dat houdt in dat de artiest per seconde van zijn nummer 5,4 cent ontvangt,” vertelt Baruch. De overige omroepen, bijvoorbeeld Radio 538, Qmusic of Radio NL, hebben een gemiddelde secondewaarde van 0,044. Het nummer ‘Ik Ga Zwemmen’ van Mart Hoogkamer duurt 179 seconden. Als het nummer op Radio 1 of Radio 2 gedraaid wordt, levert het Mart per keer ruim negen euro op. Op iedere andere zender bedraagt de waarde iets minder dan acht euro per keer. Playlist24.nl houdt per radiostation bij welke nummers er gedraaid worden. Vanuit hun data is te zien dat Ik Ga Zwemmen tot en met 16 september 2021 404 keer op de radio is afgespeeld, waarvan negen keer op Radio 2. In totaal heeft Mart aan airplay €3.198,00 ontvangen.

Optredens

Het vierde onderdeel van de inkomsten is lastig te berekenen. Onder andere bij Qmusic en Radio 538 heeft hij zijn zomerhit live gezongen en ook bij het Muziekfeest op het Plein kwam Hoogkamer voorbij. Daarnaast hebben de versoepelingen van de coronamaatregelen er ook voor gezorgd dat Hoogkamer weer optredens kan geven voor een groter publiek. Voor een halfuur Mart Hoogkamer (inclusief geluid) betaalt de boeker, volgens boekingskantoor 995 Entertainment, €5.995,00. Hierbij moet wel bedacht worden dat dit bedrag verdeeld moet worden onder bijvoorbeeld de technici, zijn team en het platenlabel. Daarnaast had Mart Hoogkamer al enkele nummers uitgebracht, dus het is niet mogelijk om het aantal optredens enkel af te schuiven op zijn grootste hit.

Als alle inkomstenbronnen bij elkaar worden opgeteld, levert het een totaalbedrag van €128.732,88.

Totale opbrengsten met zijn hit.

Conclusie

De opbrengsten bedragen ruim één ton plus de inkomsten uit radio- en tv-optredens. Maar die optredens zijn niet voldoende om het verschil van ruim zes ton goed te maken. Mart Hoogkamer kan dus (nog) niet zwemmen in zijn geliefde Bacardi Lemon, in ieder geval niet in het voor hem uitgekozen zwembad. Met de opbrengsten kan hij al wel zwembaden met een inhoud van 5.366 liter (bijvoorbeeld een van drie meter lang, twee meter breed en aanbevolen waterhoogte van 0,90 meter) vullen. Hierin kan hij echter geen baantjes trekken maar alleen dobberen op een luchtbed.

Wel moet gezegd worden dat er een aantal haken en ogen aan deze berekening zitten. Zo verdient hij natuurlijk ook aan liveoptredens en sponsorcontracten. Aan de andere kant van het plaatje moet hij de inkomsten delen met bijvoorbeeld zijn platenlabel en zijn team. De rekensom is gebaseerd op inschattingen, waarbij veel externe factoren niet zijn meegenomen.


Foto: YouTube / NRGY Music