Spoorlopen een groot probleem?

Spoorlopen een groot probleem?

20 november 2020 0 Door Jerom Huijskens

ProRail is een campagne gestart om het aantal spoorlopers tegen te gaan. De spoorwegbeheerder liet aan onder andere NU.nl weten dat meer dan een derde (35%) van alle vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die te dichtbij of over het spoor lopen. Klopt het dat spoorlopen een groot probleem is?

Spoorlopers zijn mensen die zich te dicht bevinden bij een spoorterrein. Dat kunnen spelende kinderen zijn, hardlopers of mensen die gewoon de hond uitlaten. Vaak gebeurt dit onbewust, maar heeft het grote gevolgen, beweert ProRail in het artikel. Zo zijn ze dagelijks de veroorzaker van ongeveer 4,5 uur vertraging. Het aantal treinvertragingen als gevolg van spoorlopen is opnieuw gestegen. In 2015 waren het er 2905 en in 2019 is dat gestegen naar 3289. Dat is een toename van 13%. Bij melding van een spoorloper moeten gemiddeld vijf treinen op de rem trappen en ontstaat er treinfile. Met als gevolg dat ongeveer 2100 reizigers er de dupe van zijn. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) laat in het artikel weten dat dit soort verstoringen de samenleving jaarlijks tientallen miljoenen euro’s kost.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

Woordvoerder van ProRail Willem van Ewijk vertelt in een schriftelijke reactie hoe ze tot deze constatering zijn gekomen. “ProRail houdt meldingen bij van incidenten op het spoor. Dit zijn ze verplicht vanuit hun rol als spoorbeheerder. De meldingen worden meestal gedaan door treinpersoneel, incidentenbestrijders en BOA’s. De meldingen van verstoringen op het spoor houden wij bij, bewaren en beheren we in onze database. Eventuele verdubbelingen worden er door ons uitgehaald. Wij houden dit bij als spoorbeheerder, omdat wij onszelf graag willen verbeteren.”

Wanneer is er sprake van een spoorloper?

Wanneer een machinist een spoorloper ziet gaat hij vol in de rem. Volgens woordvoerder Van Ewijk wordt vaker de vraag gesteld wanneer iemand nu een spoorloper is. “Op grond van artikel 22 uit de Spoorwegwet is het verboden om je langs gedeelten van een hoofdspoorweg (met uitzondering van een perron of een overweg) te bevinden of daarop of daarlangs te lopen. Dat staat zo in de wet om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ik wil dus geen aantal meters noemen, want een machinist gaat ook niet rekenen of meters tellen. Die schrikt enorm en gaat op de rem, dat is maar goed ook. Zorg dat je van het spoor wegblijft en dat een machinist niet van je kan schrikken. Als de machinist moet remmen omdat iemand te dicht bij het spoor staat of loopt, wordt dit incident gemeld als ‘spoorloper’.”

Spoorlopen gebeurt vaak onbewust. Daarom heeft ProRail een campagne gestart om het bewustzijn te vergroten. Met name omdat er steeds meer treinen in Nederland rijden en omdat spoorlopen dan nog grotere gevolgen heeft.

Maatregelen

In 2018 was er een recordaantal treinen dat op tijd reed, aldus een artikel van vakblad SpoorPro. Tevens was het aantal spoorlopers met 10% afgenomen, van 1724 in 2017 naar 1582 in 2018. Een mogelijke reden van de afname is dat ProRail meer maatregelen neemt om spoorlopers tegen te gaan, zoals kuilen graven langs spoorlijnen met veel spoorlopers, meer cameratoezicht, meer handhaving en het plaatsen van hekken. De boete voor spoorlopen is momenteel 140 euro.

Conclusie

Spoorlopen heeft dagelijks grote gevolgen voor de spoorsector en de reizigers. ProRail wil hier met de campagne meer bewustwording over creëren. Als mensen niet spoorlopen bespaart dat tijd, geld en hoeft een machinist niet te schrikken van iemand die te dicht bij het spoor komt. Er komen steeds meer treinen bij, dus dit zal nog grotere gevolgen gaan krijgen. De spoorwegbeheerder hoopt dat de campagne het aantal spoorlopers omlaag brengt.